reklama

Úsudky plné predsudkov?

Kupuješ chlieb, mobil, auto, byt, z jedného pohovoru bežíš na druhý, že aký si predstavujem plat? Všade na teba číhajú voľby a ty robíš rozhodnutia - viac či menej závažné. Prizveš si na pomoc niekoho?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

RECENZIA KNIHY: JUDGMENT IN MANAGERIAL DECISION MAKING (MAX H. BAZERMAN A DON A. MOORE)

Či si to práve a jedine ty, kto sa vie rozhodnúť najlepšie? Samozrejme. To si predsa myslíme všetci, a stále. Som lepší ako ostatní, férovejší, šikovnejší, než o mne hovoria výsledky. Aj ty? Náhoda?! Prehnaná sebadôvera (angl. overconfidence) dokáže divy - hrnieme sa do vopred prehratých sporov, ktoré končia na súde, či krviprelievaním vo vojnových konfliktoch. Mozog každý deň využíva skratky, heuristiky, ktorými rozhodnutia zjednodušuje. Ak sú však zle aplikované, robíme zaujaté rozhodnutia. Prvým krokom v boji môže byť poznanie, kedy môže takýto jav nastať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

(404: Easy solution not found)

Kniha Bazermana a Moora neponúka hotové riešenie ako robiť najlepšie, najrozumnejšie a najetickejšie rozhodnutia. Ponúka však prehľad kognitívnych skreslení, skratiek, z ktorých sú odvodené, aj to, kde všade sa môžu prejaviť. Ukazuje, že to, ako sa rozhodujeme, podlieha limitom nášho vedomia, racionality a etickosti, aj emóciám či počasiu. Že hoci nám sú na výber predložené identické možnosti, malá zmena v ich rámcovaní môže spôsobiť zmenu v rozhodnutí. A hoci pri jednotlivých rozhodnutiach sa nám ako-tak podarí eliminovať všetky negatívne vplyvy, pri rozhodnutiach na seba naväzujúcich čelíme ďalšiemu problému: držíme sa pôvodného rozhodnutia, aby sme nepôsobili nekonzistentne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Koláče bez práce po práci

Významnou časťou knihy je racionalita v rokovaniach a vyjednávaniach. V daných situáciách totiž proti sebe stoja viaceré najlepšie ja, kde každý bojuje za to svoje, často bez úspešného záveru. Ako začať, ako pokračovať z bodu, čo sa javí ako jediné možné východisko? Na rokovanie je dôležité sa vopred pripraviť, určiť si rezervačný bod: potom už len preferujeme všetko vyššie a odmietame všetko nižšie. Rokovanie nemá byť prezentáciou svojich najlepších ponúk a vlastností, ale aktívnym počúvaním, pýtaním sa otázok. Tie môžu rokovanie uberať želaným smerom pre obe zúčastnené strany. Nezaškodí ani prioritizovať si vlastné ciele, aby bolo počas samotného vyjednávania jednoduchšie upustiť od menej dôležitých, za účelom získania tých kľúčových. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hodnota v rokovaniach sa však nielen nárokuje, mala by sa primárne tvoriť. Chcete byt predať za 140 000 eur? Ponúkajú Vám 130? Odmietnete záujemcu a budete čakať na iných? Čo ak ďalší neprídu? Ak sa Vám javí, že Vaše a jeho rezervačné body nemajú prienik, vyskúšajte hodnotu vytvoriť. Pokúste sa medzi vami vytvoriť dôveru, pýtajte sa, no strategicky odkrývajte informácie aj o sebe. Pridajte do rokovania aj inú vec, napríklad garáž, či predložte rôzne kombinácie ponúk a rokujte o nich naraz. Koniec koncov, záujemca bude možno ochotný zaplatiť viac a konečná výhoda bude pre obe strany vyššia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako na to?

Bazerman a Moore majú jasný cieľ: na jednoduchých príkladoch ukázať, kde zlyhávame pri pokuse o racionálne rozhodnutia, kde sa otvára šanca napraviť to, kde je vhodné prizvať nezávislého arbitra. Na začiatok odporúčam vyskúšať si aspoň jeden z ich príkladov. 

Bez toho, aby ste si vyhľadali informácie o nižšie uvedených bodoch, urobte čo najlepší odhad. Potom ohraničte Váš odhad nižším a vyšším číslom tak, aby ste si boli na 98 % istí, že správna hodnota bude v rámci Vášho rozsahu:

Odhad Nižšie Vyššie

_________ _________ _________ a. výnosy Wal-Martu za rok 2010

_________ _________ ________ b. výnosy Google za rok 2010

_________ _________ ________ c. populácia sveta k januáru 2012

_________ _________ ________ d. HDP USA za rok 2010

_________ _________ ________ e. populácia Číny k decembru 2011

_________ _________ ________ f. pozícia McDonald’s vo Fortune 500 (2010)

_________ _________ ________ g. pozícia General Electric vo Fortune 500 (2010)

_________ _________ ________ h. počet úmrtí autonehôd, na celom svete (2008)

_________ _________ ________ i. štátny dlh vlády USA, december 2011 ($)

_________ _________ ________ j. štátny dlh Grécka, december 2011 (€)

Výsledok (a mnoho iných skvelých info) Vás čaká v knihe.

Lucia Popadičová, študentka ÚEŠMV FSEV UK

Blog vznikol ako populárno-náučná verzia seminárnej práce kurzu Behaviorálna verejná politika na

ÚVP.

Ústav verejnej politiky FSEV  UK

Ústav verejnej politiky FSEV UK

Bloger 
  • Počet článkov:  86
  •  | 
  • Páči sa:  51x

Ústav verejnej politiky FSEV UK - tím ľudí, ktorý sa snaží skúmať vecí verejné na Slovensku a učiť o nich ostatných (aj seba). Zoznam autorových rubrík:  Verejne o politike 2020Verejne o politike 2021Verejne o politike 2022Verejne o politike 2023

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu