Vzhľad kandidátov a výška ich hlasu môžu vplývať na vaše rozhodovanie vo voľbách

Autor: Ústav verejnej politiky FSEV UK | 11.1.2016 o 18:00 | Karma článku: 3,52 | Prečítané:  519x

Priznajme si to, mnohí z nás si úplne prirodzene a intuitívne všímajú oblečenie, celkový výzor, to či je osoba upravená a ako sa tvári. Tvárime sa, že vzhľad kandidátov a kandidátok neovplyvňuje naše volebné preferencie.

No čo ak výzor či dokonca hlas kandidáta môže rozhodnúť, komu svoj hlas vo voľbách dáme?

Tváre lídrov politických strán sa na nás usmievajú z bilbordov v každom meste. Pripomínajú nám, že parlamentne voľby sa nezadržateľne blížia. Niekoľkokrát zväčšené podobizne kandidátov sú umiestňované na rôznych miestach. Presvedčujú nás, aby sme ich meno a stranu 5. marca hodili do volebnej urny.

Líderstvo je v tvári

Pred pár rokmi sa viacero psychológov rozhodlo nájsť odpoveď na otázku akých kandidátov si vlastne volíme.

Jeden z prvých bol Todorov z univerzity Princeton. Uvažoval, že okrem ľudí, ktorí majú „hard-core“ politické presvedčenie, vplýva na naše rozhodovanie niečo, čo sa nedá ľahko predpokladať. Napadlo ho, že možno reagujeme intuitívne na črty tváre. Preto požiadal niekoľko ľudí, aby určili kompetentnosť ľudí na fotografiách. Opýtaní však netušili, že na portrétoch sú kandidáti do Snemu a Senátu z rokov 2000 až 2004. Výsledkom testovania napokon bolo to, že tváre, ktorým ľudia priradili veľkú kompetentnosť, skutočne boli v uvedených rokoch zvolení do Snemu a Senátu.

Iná zaujímavá štúdia dokázala, že ak si máme vybrať lídra len na základe fotografií, robíme to rovnakým spôsobom ako deti. Neuveriteľné, však? Nič netušiaci ľudia prideľovali kompetentnosť tváram, ktoré patrili kandidátom parlamentných volieb z roku 2002 vo Francúzku. Následne deti v počítačovej hre Boat trip from Troy to Ithaca vyberali kapitána lode spomedzi tých istých tvári, ktoré dostali i dospelí. Výsledky boli takmer na nerozoznanie. Veľmi zaujímavé je, že 71 percent detí si vybralo za kapitána lode skutočného výhercu volieb.

Keď si Američania volili svojho prezidenta medzi Georgom Bushom a Johnom Kerrym, škótsky psychológ Anthony Little, vytvoril dve počítačom generované kompozície tvárí, ktoré odrážajú črty oboch kandidátov a hlavné rozdiely medzi nimi. Little oslovil ľudí on-line a v uliciach Liverpoolu. Bushova tvár bola hodnotená viac mužsky a dominantne. Kerryho tvár pôsobila na ľudí sympatickejšie a inteligentnejšie.

Iná štúdia tvrdí, že mužsky vyzerajúci vodcovia sú preferovaní medzi skupinami ľudí počas obdobia konfliktov a vojen, zatiaľ čo žensky vyzerajúci vodcovia sú viac volení počas pokojného obdobia, spolupráce a mieru. Ide o vizuálne podnety zasadené v ľudskej tvári, ktoré spochybňujú tradičné mužské a ženské vedenie. Práve znaky tváre nám napomáhajú vnímať lídrov v súvislosti s tým, ako budú vykonávať svoju prácu.

Nie je preto prekvapujúce, že výsledky prezidentských volieb v USA v roku 2004 nakoniec ukázali, že aj vzhľadom na politické a bezpečnostné okolnosti v krajine, nakoniec u voličov vyhral viac mužsky a dominantne pôsobiaci kandidát Bush.

Samozrejme, nie vždy sú to len tváre kandidátov, ktoré zohrávajú veľkú úlohu. Presvedčení demokrati alebo republikáni budú mať vždy jasno v tom, komu dajú svoj hlas. Rovnako to funguje bezpochyby aj s našimi politickými preferenciami.

....a nielen znaky tváre nás ovplyvňujú

Ľudia výrazne vnímajú aj typ a intenzitu hlasu kandidátov. Je preukázané, že dominantnosť si spájame s hlbokým hlasom nie len u mužov, ale aj u žien. Výška hlasu podvedome ovplyvňuje  naše vnímanie kandidátov. Podľa hlasu odhadujeme napríklad schopnosti, fyzickú silu, atraktivitu či vlastnosti (dominancia/submisivita).

VýskumyThe Royal Society Publishing  poukazujú, že za lídra si volíme kandidáta alebo kandidátku s nižšie položeným hlasom. Muži aj ženy s nižšie položeným hlasom môžu byť úspešnejšími pri získavaní líderskej pozície. Nakoľko majú ženy skôr vyššie položený hlas, môže to byť jeden z faktorov, prečo sa ženy menej objavujú vo vedúcich pozíciách.

Ženy s nižšie položeným hlasom sú vnímané ako dominantnejšie, dôveryhodnejšie a kompetentnejšie. Naopak, ženy s vyššie položeným hlasom sú vnímané ako atraktívnejšie, no nepovažujú sa za dominantné. Vyššie položený hlas si spájame s panikou, stresom a strachom.

U mužov je nižšie položený hlas vnímaný intenzívnejšie. Sú pre nás atraktívni, dominantní, dôveryhodní a silní. Teda spĺňajú všetko, čo od budúceho lídra očakávame. Určitú úlohu zohráva aj jeho vek. Muži vo veku medzi 40 a 50 majú hlas silnejší a mohutnejší. To je jeden z dôvodov, prečo ich vnímame ako skúsených a kompetentných.

Problém správneho rozhodovania

Mnoho výskumov dokazuje, že istú úlohu pri rozhodovaní u nás zohrávajú faktory, akým je napríklad spomínaný vzhľad kandidáta alebo výška jeho hlasu. Neuvedomujeme si, že môžeme byť ovplyvnení počiatočnými inštinktmi - rýchlo a nepremyslene. Nevnímame, že sa podvedome riadime stereotypmi a predsudkami, ktoré nám nie vždy dovolia správne sa rozhodnúť.

Ako sa rozhodujete vy?

 

Nikola Bobčíková, Victoria Valentová, študentky ÚVP.

Blog je napísaný na základe seminárnej práce k predmetu Politicko-administratívne vzťahy vedený doc. Emíliou Sičákovou-Beblavou.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Velez-Zuzulová šla skvelo a skončila druhá, Vlhová klesla na siedme miesto

Američanka Shiffrinová predbehla Slovenku s jasným náskokom.

KOMENTÁRE

Smer je v jednoSmerke. Ako Mečiarov valec či kôl v plote

Fico sa k realite postavil chrbtom. Zahral sa na kôl v plote.


Už ste čítali?